Monday, July 20, 2009

buah dan rumah

aku nie boleh dikaterkan kerap balik kg. sebulan sekali mesti aku balik..time2 aku serabut asap..aku pasti ambik keputusan balik kg. 17 julai 2009 bersamaan hari jumaat aku pulang ke kg bersama mek n along. sebenarnya along tetibe jek buat keputusan nk blik kg jugak sbb ada hal nak diskas ngan mak abah...aku malas nk citer lebih2 pasal masalah yg mmg dia cari sendiri tuh. aku cuma harap...along buat keputusan yg berpihak kepada kemahuan mak abah...ingat..restu mak abah penting k...so cam biasalah lah dah namanya kg..mestlah best tambah pulak anak2 buah aku turut serta..letih melayanbudak 3org nie....skrng buaian aku nie..dh jadi buaian kegemaran sume org yg dtg umah aku..kalo ader jek org dtg..mesti diorg nk duk kat buai nie..buai ni sebnarnya aku yg buat..memula aku rembat tali kerbau/lembu abah..pastu aku nk gantungkan kat pokok nie..agak sukar sbb..pokok nie tinggi..puas aku ambik galah...ikat pada selipar...pastu lambung kat atas bagi tersangkut..tp kurang berjaya..akhirnya abah mneydari perbuatan ku itu..."meh sini abah buat"...yeaaaaaaaaa..akhirnya siaplah buaiku ini....

sepatutnya pada minggu aku balik kg nie..aku der program charity myvix. tapi aku terpaksa cancel sbb mak abah mngatasi segalanya...mgenang ayat mak.."bila nak balik kg..buah banyak nie..mak abah buat hiasan jek..durian banyak gugur..tp durian tong drum dah bis dah..tp..kalo korang balik duit minyak lagik..tol lagi..ermmmm..xper lah"....tu lah ayat mak..mak tu kalo nk suh kitorang balik kg..mesti ayat dia.."dah lama korang tak balik kg"..heheheh..padahalnya baru 2 minggu...tp..kalo mak buat ayat2 yg sewaktu dgnnya..aku dengan pantas trus call mek....cari geng balik kg....mmg waktu kitorang balik kg nie..musim buah..puas giler mkn buah..sebu perut..dulu2 masa aku sekolah rendah/menengah..aku penah tanyer mak abah..kenapa tanam pokok2 nie sume?..mak abah jawap..nnti 10-15 tahun akan datang..korang boleh mkn buah puas2...sume ader kat umah ni...ermmmm..kini mmg betui apa yg mak ckp tu..

ni lah buah manggis yg chumil. abah ngan mak kater nie bukan manggis betul. nie moster nama dia..moster nie lagik manis dr manggis dan isi dia kecik2..aku tak tau lah dr maner abah n mak dpt nama buah nie..tp mmg betul..buah nie lain..sbb sblh pokok moster nie..ader pokok manggis..mmg berbeza sikit buah moster dr manggis....

nie pulak durian hasil dr abah rajin tanam pokok nie maser aku kecik2 dulu. tahun nie sume buah menjadi..termasuk durian...buah durian kali nie mmg lebat..sume pokok berbuah..tp kali nie..xsempat makan durian tong drum..sbb xbape nk jadi pokok yg nie..apa pun..buah2 tempatan mmg best..tambah2 pulak buah hasil dar tanaman abah n mak...

1 comment:

Wahidah said...

patutla ko tk heran eik durian hr tu....rupanya kat kg ade..wei pas la cket...blink2