Monday, September 28, 2009

kebiasaan

ermmmm...dah seminggu kita dlm bulan syawal....raya kali ni..masih seperti biasa...ziarah jiran2..sanak saudara...dan sperti biasa juga...kitorang sibuk ngan aktiviti mlm menyembelih. aku sampai kg..agak awal..hari rabu dh sampai kat jengka. aku blik ngan anak buahku yg kecil..rushdina....D ni sangat suker ikut aku ke mana sahaja..dia jenis budak yg xkisah. xpeduli ibu n ayah dia ader ker tak...kira letak maner2 dia leh hidup lah...
sampai kat jengka pagi tuh...mak tengah sibuk ngan kebun mininya..sempat gak aku tlg2 sapu laman rumah.....kemudian esoknya aku berseorangan mengemas rumah..maklumlah nak raya kan. adik beradik aku yg lain sume lum balik kg lagik..so aku lah kena bertangjawap atas semuanya. hari khamis tu..aku n D xsabar tunggu abah balik...sbb setiap kali raya nie lah aktiviti kami sume...pakat sume tak tido mlm lah. menurut abah..dah 2 das pelali digunakan..tp si abg xtumbang....dah trus lari jauh..so yg tinggal si adik nie lah...jinak jek adik nie....tp kecik sikit...disbbkan dah xder..abah terpaksa mengorbankan si adik...

sampai jek atuk ngan lori nie..aku n D..terus berlari keluar...."takut..takut...D takut lah mak de"...hehehe..tu lah yg keluar dr mulut dia....tp dlm takut2 dia nak jugak tengok....so mlm tu aktibiti pun bermula se awal jam 11.00mlm. aku seperti biasa ditugaskan pegang beg silang..$$$. sekilo daging kerbau abah jual RM20.00....sbnarnya abah plan nak sembelih 3 ekor. tp yg dpt hanya sekor ni jek..xper lah....sesi mnyembelih,melapah bermulalah....

daging habis di jual dlm kul 5.00pagi....sbb aku tertido dlm kul 3.00pagi. time aku tido tu. daging tinggal lagi sepeha jek lagik..aku serahkan beg silang kat mak..aku cr port luruskan pinggang dan trus ZZZZZ. mak abah n abg ngah mmg tak tido mlm tuh. aku jek tertido..huhuhu...mlm kejadian tuh jugak mak abah mengamuk gara2 abg ngah janji nak balik umah pas asar sbb nk siapkan lampu2 tuk aktibiti mlm tuh. tp dia balik pas isyak..abah mula bersuara..mebebel2..aku gak jadi mangsa..adoi tensen aku..aku trus hantar sms kat ngah.."bongok".....huhuhu..aku geram sbb dia lah..aku jugak kena dengar abah n mak membebel. mak laks panas telinga sbb abah membebel time abag ngah xder...mmg itu lah perangai abah..bila org xder..sibuk dia membebel...tp bila org tu ader..dia xpulak membebel..tu yg mak bengang tu....

2 comments:

@--- Sueanne ----@ said...

sekilo Rm20 hengget??..
wah..mesti banyak dpt duit malam tue kan dess..hihihi

abg ngah g mane?
yag die g merayau tue kenape?
hisyhhh...

udes@yati said...

abg ngah?...gi lepak umah mak mertua dia lah...

duit?...huhuhu..banyak..tp sume bukan duit udes...